Friday 27 July 2012

SEPAK BULU AYAM



Permainan Sepak Bulu Ayam

            Apa khabar kawan-kawan, dulu-dulu saya dan adik suka main permainan ni sebab mudah nak buatnya. Jika ayah ada sembelih ayam, kami akan menawarkan khidmat mencabut bulu ayam. He he he bukannya rajin sangat pun tetapi sebab hendakkan bulunya buat alat permainan nanti. Rumah kami banyak basikal jadi banyaklah tiub basikal yang tidak digunakan(rosak). Tiub basikal ini juga saya selalu gunakan untuk hidupkan api dapur kayu untuk panggang ayam tadi. Mmmm sedapnya...:P


OK, berbalik pada cerita asal, nak membuatnya ambil tiub basikal dan gunting menjadi bulatan dengan garis pusatnya kira-kira 4cm. Getah ini digamkan berlapis-lapis supaya tebal. Kemudian sebatang paku pendek di cucuk di tengah-tengahnya. Paku itu berfungsi sebagai pemberat dan sebagai tempat untuk mengikat pangkal bulu-bulu ayam. Ambil 4 atau 5 helai bulu ayam yang keras dan sederhana besarnya. Bulu ayam ini perlu diikat pada paku tersebut. Maka siaplah bulu ayam untuk dimainkan.

 

Bulu ayam perlu di sepak dengan tepi tumit atau sebelah dalam kaki dan jika terkena tangan, pemain dikira hilang giliran dan begitu juga jika bulu ayam jatuh ke tanah. Bagaimanapun timbangan yang dibuat selain daripada kaki tidak dikira. Sebelum permainan dimulakan, hak memulakan permainan mesti ditentukan dahulu. Ya kawan-kawan seperti biasa One, Two, Som..

Mata dikira dengan cara, pemain mestilah menimbang bulu ayam tanpa henti atau mati. Timbangan yang paling banyak dapat dilakukan oleh pemain adalah pemenang. Selamat mencuba kawan-kawanku :)

No comments:

Post a Comment