Tuesday 17 July 2012

PEERMAINAN TUJU GULI

Permainan Tuju Guli

         Permainan ini sangat sesuai bagi kita melatih pergerakan mata tangan anak-anak kita. Kita cuma perlu sediakan guli dan bagi pada mereka dan dulu-dulu kami akan buat bulatan di tanah dan masukkan 5 biji guli seorang. Jadi jika yang mainnya 10 orang akan ada 50 biji guli didalamnya.

   
                                              

Buat garisan permulaan di tanah dan seorang demi seorang akan membaling guli kegarisan tersebut untuk menentukan giliran. Guli yang paling hampir dengan garisan mendapat giliran pertama dan seterusnya kepada yang lain.


Kanak-kanak yang mendapat giliran pertama akan menuju guli dari garisan tersebut menggunakan guli yang lain (Induk).  Jika terkena dan ada guli terkeluar dari bulatan, guli yang terkeluar itu akan jadi milik beliau. Dia akan menuju guli yang lain dari tempat gulinya berhenti tadi.(induk).

Jika guli yang dituju tidak terkeluar dari bulatan. Kanak-kanak yang mendapat giliran ke 2 pula akan menuju guli didalam bulatan. Begitulah seterusnya sehingga habis guli didalam bulatan dikeluarkan. Kadang kal ada pemain yang tidak dapat bermain kerana guli dah habis sebelum gilirannya sampai.....kesiankan.

No comments:

Post a Comment