Monday 23 July 2012

PERMAINAN BALING TIN.

Baling Tin




Apa khabar kawan-kawan, hari ini saya nak berkongsi satu lagi permainan iaitu baling tin atau kami panggil dulu-dulu pongkang tin. Mula-mula perlulah mencari 10 tin kosong dan ianya perlu disusun seperti di atas.







Dengan membaling duit syiling, pemain akan membuat 2 kumpulan iaitu (Kumpulan A) yang akan melontarkan seliper/bola kecil ke arah tin untuk menjatuhkannya dan (Kumpulan B) yang menghalang tin disusun semula.

Selepas tin jatuh, kumpulan A akan menyusun semula tin tersebut seperti asal tetapi perlu diingat, tak semudah itu. Pihak lawan (Kumpulan B) akan cuba menghalang dengan membaling seliper/bola kecil tadi ke arah pemain kumpulan A  dan jika kena salah seorang dari mereka, giliran kumpulan A akan tamat tanpa mendapat sebarang mata. Kumpulan B pula akan memulakan permainan.


 

Namun jika kumpulan A berjaya menyusun tin tersebut seperti asal, mereka akan mendapat 1 mata dan giliran kumpulan B pula jalan/ bermain bagi mendapatkan mata. Kumpulan yang mendapat mata paling banyak akan menang. Selamat bermain :)


     

No comments:

Post a Comment