Monday 9 July 2012

PERMAINAN TUTUP BOTOL


Langkah 1


Langkah 2

Apakhabar kawan-kawan, dulu budak-budak kreatifkan? Banyak cipta permainan dari benda-benda terbuang dan salah satunya penutup botol. Bukan apa, dulu-dulu nak dapatkan duit dari ibubapa susah, tak macam sekarang banyak permainan boleh dibeli dikedai-kedai. Ibubapa pula yang sayangkan anak memang tak sayang duit akan belikan permainan yang mereka minta.

Tetapi permainan ini tak payah nak beli, cuma cari 5 penutup botol setiap seorang dan bolehlah kita semua bermain......Caranya mudah sahaja:

1. mulakan langkah 2 bagi menentukan nombor giliran peserta dulu.

2. Lepas tu peserta yang pertama akan menyusun 5 biji tutup botol seperti di gambar. (Langkah 1) Peserta perlu tuju tutup botol di hujung tangan kiri (atas) dengan memetik tutup botol di lengan. (bawah)

3. Jika kena, peserta perlu membuat langkah 2 bagi mengutip mata untuk dikumpul. Letak 5 tutup botol di tapak tangan dan baling ke atas dan cuba menyambut sebanyak mungkin apabila ia jatuh ke belakang tapak tangan. Mata dikumpul mengikut jumlah tutup botol yang dapat disambut dibelakang tapak tangan.

4. Peserta yang kedua dan seterusnya perlu melakukan perkara yang sama.

5. Perlu diingati bahawa sewaktu langkah 1, tutup yang dituju tak kena peserta tidak boleh mengumpul point untuk langkah 2. Peserta yang seterusnya akan jalan pula.

6. Peserta yang dapat mengumpul mata paling banyak dikira juara.

Selamat mencuba...:)

No comments:

Post a Comment