Thursday 6 September 2012

PERMAINAN DAM ULAR



                             
                

      Apakhabar kawan-kawan lama tak berkongsi pengalaman...

      Saya rasa semua kawan-kawan pernah bermain dam ular seperti di atas, permainan ini dimainkan secara individu.  Ia mempunyai 100 petak yang dipanggil rumah dan setiap pemain perlu masuk kesemua rumah-rumah tersebut mengikut kiraan nombor dadu yang akan mereka dapat selepas melontar dadu itu nanti.

      Tangga- mereka yang melalui petak bertangga tiada apa-apa berlaku namun jika  mereka yang berjaya membuat kiraan dan berhenti di petak yang ada tangga ia akan terus naik ke atas. (mereka yang berhenti di petak nombor 4 akan terus ke petak  nombor 21.)

      Ular-  mereka yang berhenti  di petak yang mempunyai ular, ia pula perlu turun mengikut badan ular hingga ke kepalanya.(mereka yang berhenti di petak 23 akan turun semula kebawah, petak 6)

     Dadu- permain perlu melontar dadu sekali mengikut giliran ( balingan dadu yang bernombor 6, mendapat 1 balingan percuma). Misalnya pemain pertama membaling dapat nombor 5. ia akan membawa buahnya dan letak di petak 5. Tetapi jika ada yang melontar dadu mendapat nombor 6, ia akan ke petak 6 dan membaling sekali lagi (percuma) nombor 5 dan membawa buahnya ke petak 11.


       Bagi menentukan giliran, seperti biasa One Two Som dan semua buah pemain hendaklah diletakkan di belakang rumah 1. Pemain pertama akan jalan dengan membaling dadu dan jika buah dadu bernombor 5, pemain pertama akan menggerakkan buah ke petak 5. Begitulah seterusnya sehingga ada pemenang yang berjaya sampai ke petak 100 dan dikira pemenang. 

        Selamat mencuba :)



No comments:

Post a Comment