Thursday 6 September 2012

PERMAINAN GASING

Permainan Gasing
       

                Apakhabar kawan-kawan, dulu-dulu saya dan adik selalu panjat pokok jambu. Disekeliling rumah kami dulu banyak pokok jambu, bermacam jenis ada jambu batu, jambu susu, jambu air, jambu dan jambu bol.

                  

                                                   

Sebenarnya, bercerita tentang buah jambu ni bukan apa, kami dulu akan menggunakan batang pokok jambu ni untuk buat gasing sendiri. Sambil makan jambu kami pun buatlah dengan mengambil batang dan kami takik membentuk gasing. Kami ambil paku untuk paku dibawah gasing tersebut untuk dijadikan kaki gasing. Kami akan potong tampuk paku dan asahnya agar menjadi kaki gasing. Namun sewaktu diasah jangan ditajamkan sangat nanti merbahaya sewaktu dimainkan.

Cara kami bermain gasing  mudah. Tiada had peserta. Minimum 3 orang. Buat satu bulatan dalam diameter 2 kaki. Mula dengan setiap pemain melontar (pukul) dalam bulatan serentak dan cepat-cepat manarik naik gasing menggunakan tali tadi dan disebut 'JIP'. Biar gasing berpusing didalam bulatan.

Bukan senang gasing nak terus berpusing dengan sekali baling. Jadi ada yang kena lilit tali gasing balik dan baling sekali lagi. Pemain paling lambat akan jadi mangsa untuk gasingnya diletakkan dalam bulatan tadi. Pemain lain akan memangkah gasing tersebut. Berdoa panjanglah gamaknya......silap haribulan terbelah dua gasing tu. Gasing yang memangkahnya pun agak merbahaya kerana boleh terkena sesama sendiri bila lontaran tak menentu perginya.

Bila dah semua selesai memangkah gasing tadi dan gasing tersebut terselamat...he he he. Kami memulakan permainan ini balik. Seronok juga sekali sekala main gasing ni...selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment